Lokalahdentie
Lokalahdentie lähtee Rantakadulta ja päättyy Lokalahdelle Kivistöntien risteykseen. Tien pituus 14,9 km (23500 alueella 9,3 km). karttalinkki
Lokalahdentien alkupäässä silta ylittää Honkatien ja rautatien. Kuva Kari Jalava 28.12.2019 |
Uudestakaupungista Lokalahdelle ja edelleen Taivassaloon johtavaa maantietä on kutsuttu kaupungin puoleisesta päästä Lokalahdentieksi jo ennen kuin postinumerojärjestelmä kadun- ja tiennimineen v. 1973 otettiin virallisesti nykyisenlaiseen käyttöön.
![]() |
Lokalahdentie ja oikealla rautatieasema. |
Y-kirjaimen toinen sakara, Lokalahti-Taivassalo -osuus valmistui lopullisesti vasta v. 1979. Rautatien ylittävä silta valmistui syksyllä 1986, se yhdisti Vakka-Suomenkadun ja Lokalahdentien. Aikaisemmin oli kuljettu Lokalahdentielle käyttäen Blasieholmankatua ja sen tasoristeystä.
![]() |
Kuva v. 1987 Matti Jalava |
Alla YLE:n alueradion toimittaja Matti Jalavan radiolle antama raportti uudesta sillasta v. 1986:
Kesällä 2018 Lokalahdentien viereen Mörnen pellolle oli pystytetty hahmopelto. Kuva Kari Jalava 25.8.2018

Lokalahdentien ja Mörnen parkkipaikan väliin on istutettu auringonkukkapelto. Kuva Kari Jalava 1.9.2017
![]() |
Mutkainen Lokalahdentie Hippoksen kohdalla 70-luvulla. kuva Matti Jalava |
Sama tienkohta on nyt viivasuora. Vasemmalla rautatie 12.3.2019 Kari Jalava |
Tie Uudestakaupungista Turkuun kulki aluksi Uudenkirkon (eli Kalannin) ja Vehmaan kautta. Esim. Uudenkaupungin historian (osa I) Uudenkaupungin 1721 rauhaa käsittelevässä liitekartassa on Kalannin suuntaan johtava tie merkitty Turun kesätieksi ja etelän suuntaan johtava tie Turun talvitieksi. Eli Kytämäenrauman kautta päästiin talvella jäitse.

Lokalahdentien tielinjaus oli 1920-luvun lopulta lähtien Y-tien valmistumiseen saakka 1970-luvulle suunnilleen 1963 tiekartan (yllä) mukainen. Tie alkoi kaupungista Blasieholmankadulta Salmelle, josta tie kaartui oikealle nykyiselle Sundholmantielle ja siitä runsaan kilometrin jälkeen vasemmalle Vanhatielle, jota Kytämäkeen. Siitä oikealle Heikkalantielle, josta Väättäinen ja Mattinen.
Sitten oli lyhyehkö oikaistu tieosuus Perkiön tienristeyksen jälkeen ja nykyiselle Palomäentielle, jota pitkin Lokalahden kirkolle. Kirkolta oli mahdollisuus jatkaa Kivistöntietä ja Puotilantietä Vehmaalle ja Turkuun sekä Taivassalon suuntaan nykyistä Erkintietä tai länteen Varanpääntietä.
Sitten oli lyhyehkö oikaistu tieosuus Perkiön tienristeyksen jälkeen ja nykyiselle Palomäentielle, jota pitkin Lokalahden kirkolle. Kirkolta oli mahdollisuus jatkaa Kivistöntietä ja Puotilantietä Vehmaalle ja Turkuun sekä Taivassalon suuntaan nykyistä Erkintietä tai länteen Varanpääntietä.

Lokalahdentie on osa Seututietä 196 ja Y-tietä
Y-tietä ryhdyttiin rakentamaan juhlallisesti v. 1972
Ugin museon kuva. Vauhtikisat Hippoksella vuonna 1950. Valokuvaamo Iriksen kokoemat.
Velluanjoen silta Lokalahdntiellä
Postinumeroalue 23500 päättyy etelässä Kytämäentien risteykseen.
Y-tietä ryhdyttiin rakentamaan juhlallisesti v. 1972

YLEn avustaja Matti Jalavan raportti Y-tien rakentamisesta ja faktatietoa v. 1972
Turun tiepiirin lehdistötiedote Y-tien valmistumisesta v. 1976
Kun Vakka-Suomen Hippos perustettiin vuonna 1920, alkoi se heti puuhata
ravirataa Uudenkaupungin liepeille. Kaupunginvaltuusto vuokrasi samana
vuonna Hippokselle tarkoitukseen sopivan maa-alueen Kasarminlahden
rannalta. Ratatyöt aloitettiin syksyllä 1921 ja ensimmäiset ravit
radalla pidettiin lokakuussa 1925.
Seuraavana vuonna rakennettiin radan keskustaan kaksikerroksinen paviljonki, jonka oli suunnitellut Yrjö Vahtera. Paviljongin toinen kerros oli alunperin alaosaa kapeampi ja ikkunaluukkujen tilalla oli 12-ruutuiset ikkunat. Paviljonki muutettiin myöhemmin suoraseinäiseksi ja ikkunat korvattiin luukuilla.
Seuraavana vuonna rakennettiin radan keskustaan kaksikerroksinen paviljonki, jonka oli suunnitellut Yrjö Vahtera. Paviljongin toinen kerros oli alunperin alaosaa kapeampi ja ikkunaluukkujen tilalla oli 12-ruutuiset ikkunat. Paviljonki muutettiin myöhemmin suoraseinäiseksi ja ikkunat korvattiin luukuilla.
Ravien lisäksi radalla järjestettiin myös hevosmyyntipäiviä aina
vuoteen 1944 asti. Viimeiset Hippoksen järjestämät ravikilpailut radalla järjestettiin
1950-luvulla. Vakka-Suomen Hippoksen tojminta hiljeni ja vuonna 1965 Hippos
lahjoitti radan Uudenkaupungin kaupungille. Sen jälkeen rataa käytettiin mm. moottoripyöräkilpailuihin, erilaisiin näyttelyihin ja radan sjsäpuolelle
rakennettiin jalkapallokenttä ja koirien koulutusrata. Raviradan
paviljonki eli selostamo on ollut vuokralla Vakka-Suomen kennelkerholle
varastotiloiksi.

Wasaborgin ratsastustalli Lokalahdentie 200, Salmen kartanon takana 27.4.2019 Kari Jalava |
V. 1813 kihlakunnan ylin poliisiviranomainen kruununvouti esitti, että "porvareitten pitäisi kunnostaa tie, kun he sitä ahkeraan käyttävät matkustaessaan Lokalahdelle tai mennessään Vahterukseen kalastamaan", kuten Uudenkaupungin historia (III osa) kertoo. Siitä lähtien kaupunki huolehtikin jonkin verran tiestä. Kuitenkin v. 1894 lääninhallitusta vastaava kuvernöörivirasto vaati mm. Uudenkaupungin maalaiskunnalta selvitystä tien rakentamisesta. Kuntakokouksessa katsottiin kuitenkin, ettei tietä tarvita.
Tieyhteys Uudenkaupungin ja Lokalahden välille saatiin oikeastaan vasta v. 1903, kun Kytämäen kylän asukkaat rakensivat Kytämän raumaan eli Velluanjoen suistoalueelle sillan. Kaupunki antoi avustuksen siltaa varten, ja asukkaat maksoivat itse puuttuvan summan.
Sitä ennen Kytämäenrauma oli pystytty talvella ylittämään jäätä puitkin. Lokalahden historian mukaan kesälläkin oli jopa ylitetty kahlaamalla. "Vesi ulottui usein rattaillekin, joten toisinaan piti seisoa istuimilla, jotteivät jalat olisi kastuneet", kertoo 1800-luvun lopulla syntynyt isäntä Lokalahden historiassa.
Tie ei silloinkaan ollut suora, sillä Kytämäestä Uuteenkaupunkiin kuljettiin monikilometrinen mutka Sundholman kautta ja vasta v. 1917 mutka jäi pois. Tie saatiin valtion haltuun v. 1928. Sen aikainen tielinjaus oli pääosin käytössä Y-tiehen saakka 1970-luvulle.
Velluanjoki laskee Lautvedelle Kytämäenraumaan. |
Kuitenkin esim. vähän Perkiön tienristeyksestä Lokalahdelle päin tehtiin muistitiedon mukaan 1950-luvulla tieoikaisu, jossa vältyttiin kiertämästä jyrkästi lännen puolelta nykyisen Tokkeenrtien kautta. Muistitiedon mukaan oikaisusta puhuttiin "Härmän suorana", koska maaherrana ollut Erkki Härmä oli vaikuttamassa tieoikaisun toteuttamiseen. Härmä oli kulkulaitosministerinä 1946–1949 ja läänin maaherrana 1949–1957. Tarkennus 22.11.2019 - oikaisu rakennettiin 1954
Alkuperäinen tieyhteys Uudestakaupungista Lokalahden suuntaan ennen Kytämäenrauman siltayhteyttä kulki Uudenkirkon (Kalannin) Lahden kylän sekä Kalannin Vahteruksen, Santtion ja Taipaleen kylien kautta Kytämäkeen. Matka oli ainakin viitisen kilometriä Kytämänrauman kautta kulkevaa yhteyttä pitempi.
Kuten edellä mainittiin, Uusikaupunki–Lokalahti tie saatiin valtion haltuun vasta 1928. Sitä ennen v. 1925 Lauri Sjöblom aloitti linja-autoliikenteen kahdesti viikossa Uudenkaupungin ja Lokalahden välillä, mutta luopui hankkeesta jo seuraavana vuonna 1926. Yrjö Paasikivi jatkoi sitten linja-autoliikennettä. Sitä jatkui vuoteen 1938, viimeksi päivittäisenä.
Kytämäen silta Velluanjoen yli. |
Kommentit
Lähetä kommentti