Ketunkalliontie
Ketunkalliontie on katu Liljalaaksonkadun ja Vakka-Suomenkadun välillä karttalinkki
Ketunkalliontien ja Vakka-Suomenkadun liittymästä purettiin tämä rakennus v. 2007. Nykyisin paikalla on Würth liike, silloin Hartsan pub.. Ugin Museon kuva-arkistosta.
Ketunkalliontien ja Vakka-Suomenkadun liittymä v. 2007, Ugin Museon kuva-arkistosta.
Ketunkalliontie 2 vuonna 2007, Ugin museon kuva-arkistosta.
Ketunkalliontie 4 vuonna 2007, Ugin Museon kuva-arkistosta.

Koikkalaisen Viljon talo v. 2007, Ugin museon kuva-arkistoa.
Koikkalaisen Viljon talo v. 2007, takana "Renska" ja Nesteen kylmä-asema. Ugin museon kuva-arkistoa.
Karmiini (kaihdinliike) taisi olla tässä talossa vuoteen 2007. Paikalla on nykyisin Tokmanni. Ugin museon kuva-arkistoa.
Nykyisin tämä pyörätie menee Tokmannin oven edestä Puusepänkadulle, silloin taisi olla jonkun maansiirtourakoitsijan varastoa. Ugin museon kuva-arkistoa v. 2007.
Ugin museon kuva-arkistoa v. 2007.
Ugin museon kuva-arkistoa v. 2007.
Tokmanni-konsernin 4200 neliön
liike valmistuu Ketunkalliontien varrelle K-Itäpoijun ja kaupungin varaston
väliin syksyllä 2008. Kuva 6.9.2019 Kari Jalava
Uudenkaupungin "Itäkeskus". Kuva Kari Jalava 6.9.2019
Ketunkalliontieltä Varaosakeskuksen ja Tokmannin välistä lähtee Supipolku JYSKin eteen, miksiköhän sihen on nimetty oma tie, yksikään alueen yrityksistä ei käytä sitä osoitteenaan?
Musti ja Mirri Ketunkalliontie 3, JYSK Ketunkalliontie 3, R-kioski Ketunkalliontie 3, Muru-Putseli Ketunkalliontie 3, Veikon Kone Ketunkalliontie 3, Vakka-Suomen Varaosakeskus Oy Ketunkalliontie 3, Tokmanni Ketunkalliontie 5-7
Tokmannin katolla on aika monta neliötä aurinkopaneeleja (yhtiön tiedote asiasta). Kuva Kari Jalava 6.9.2019
Otsikko Ugin Sanomissa la 10.3.2007: "Tokmannin kaavan luonnos valmis/Linja-autoaseman varaus säilyy varikon partaalla". Kuva Kari Jalava 6.9.2019

1970-luvulla Ketunkalliontielle avattiin Suurmarket (nykyisin K-rauta). Kuva Varjuksen/Ugin museon kokoelmista 1975.

U:gin historian V -osan mukaan Nokimyllyksi sanottiin alunperin Pränninmäellä (Itäpuistossa) ollutta v. 1860 kauppias ja laivanvarustaja F. Th. Lindrothin rakennuttamaa kontti- eli varvastuulimyllyä. Se siirrettiin 1890-luvulla Ruokolanjärven vastakkaiselle puolelle F.A.K. Tolletin polttimoyhtiön omistukseen jauhaamaan viinanpolttimon tarpeisiin koivuhiiliä. Sitä sanottiin siitä lähtien nokimyyllyksi. Polttimon toiminnan loputtua se siirtyi U:gin museon haltuun ja tämä luovutti sen v. 1933 kauppaneuvos Nordströmille, joka siirsi sen Myllymäelle nykyiselle paikalleen.
Kommentit
Lähetä kommentti