Uudenkaupungin kadut on Jalavan sisarusten katubongausprojekti. Bongaamme kaikki Uudenkaupungin (23500) kadut aakkosjärjestyksessä ja jaamme tietomme tässä blogissa.
Ratapihankatu
-
Ratapihankatua pitkin pääsee Uudenkaupungin entiselle rautatieasemalle karttalinkki
Kuva: Kari Jalava
Kuva Kari Jalava 6.4.2019
Senaatti-kiinteistöt huutokauppasi v. 2018 huonossa kunnossa olevat rakennukset. Korkein tarjous oli 88 000 €.
Rautatieasema kuuluu Museoviraston "valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt" -listaukseen. Uudenkaupungin ja Turun välisen radan pääteasemalla Uudessakaupungissa on laajalla alueella monipuolinen 1920-luvun rakennuskanta vesitorneineen, tavaravarastoineen ja asuinalueineen.Linkki museoviraston sivuille
Uudenkaupungin rautatieasema sijaitsee mäntyisen harjun rinteellä kaupungin itäosassa. Asemarakennus on Thure Hellströmin suunnittelema ja valmistunut 1924. Sen vieressä on tavaramakasiini sekä kaksi asuinkasarmia talousrakennuksineen. Vesitorni ja veturitalli sijaitsevat aseman luoteispäässä ja kaksoisvahtitupa kaakkoispäädyssä.
Kuva Kari Jalava 6.4.2019
Uudenkaupungin rautatien historiaa: Uudenkaupungin edustaja esitti rautatien jatkamista Porin radalta Uuteenkaupunkiin vuoden 1891 valtiopäivillä. Rautatievaliokunta kuitenkin katsoi, että valtio ei voi rakentaa rautatietä kolmeen vierekkäiseen (Rauma, Pori) ja keskenään kilpailevaan satamaan samaan aikaan kun maan laajat osat ovat vielä "ajanmukaisia kulkuneuvoja vailla". Uusikaupunki hävisi kilvan, joka olisi joidenkin arvioiden mukaan tuonut sille huomattavasti myöhemmin toteutunutta Turun rataa edullisemman yhteyden. Yhteyttä Helsingin rantaradalle ryhdyttiin hankkimaan yhteistyössä Naantalin kaupungin kanssa saman vuosikymmenen lopulla. Valtio ei kiinnostunut hankkeesta, ja Uusikaupunki päätti 1899 Turun avustamana tehdä tutkimuksen linjausta varten omin avuin.
Juna saapuu ensimmäistä kertaa Uuteenkaupunkiin, asema-alueelle elokuussa 1924. Ugin museo / Finna
Eduskunta päätti Turku-Uusikaupunki -radan rakentamisesta vuoden 1909
toisilla valtiopäivillä, mutta Venäjän vallankumouksen ja vuoden 1918
tapahtumien vuoksi rataa ryhdyttiin rakentamaan vasta 1919. Ensimmäinen juna Uuteenkaupunkiin saapui elokuussa 1924 ja rata vihittiin virallisesti käyttöön toukokuussa 1925. Rataa jatkettiin noin kilometrin verran
keskustan eteläpuolella sijaitsevan rautatieaseman ohi satamaan saakka.
Kuva Kari Jalava 6.4.2019
Ratapiha-aluetta vasemmalla alareunassa. Kuva vuodelta 1966, Veljekset Karhumäki, Ugin museo / Finna
Kuva Kari Jalava 6.4.2019
Osoitehaavi -sivustolla Ratapihakadun talonumerot ja tonttien rajat
Kommentit
Lähetä kommentti