Aittaranta

 
Kuva: Kari Jalava
Aittaranta on kevyenliikenteenväylä Kaupunginlahden ja makasiinien välissä. Aittaranta on nykyisin päällystetty pääosin kestopuulla karttalinkki   Tienviittaa, missä lukisi Aittaranta emme ole bonganneet, oletko sinä?
Veneasema Aittarannassa 1970-luvun alussa. Kuva: Matti Jalava
 
 Aittarantaa joulukuussa 2018, Kuvat: Kari Jalava
Aittarannan osoiteessa on v. 2019 hotelli, kahvila ja useita viihtyisiä ravintoloita. Kaupunginlahden pohjoisrannalla, eli Aittarantaa vastapäätä oli pitkä rivi makasiineja vielä 1830-luvulle asti. Vuonna 1839 valmistui Sorvakon puolelle kaupunginhallituksen käskystä kauppaporvariston kustannuksella vakinainen suolavarastomakasiini. Myöhemmin pohjoisrannan makasiinit määrättiin purettavaksi. Sorvakon silta valmistui vasta vuonna 1850.

Autolla Aittarantaa pitkin ei voi ajaa, kulku liikkeisiin autolla on Sorvakon Rantatieltä.

Ajantasakaava Aittarannan ympäristöstä. Asemakaavan muutos v. 2018

 Aittarannan liikkeiden asiakkaille on varattu myös muutamia venepaikkoja. Kuva: Kari Jalava.

Makasiinin, jossa nyt (2019) toimii Kahveli, paikalla oli 1920-luvulla rakennettu myllyrakennus, jossa tätä kuvaa otettaessa 1980-luvun lopussa toimi maaliliike Maalitupa. Kuva: Ugin museo.
 
Kuva: Kari Jalava 

 
Kuva: Kari Jalava
 Aittaranta 12 Captain's Makasiini Kuva: Kari Jalava


 Aittaranta 10 Bistro Bay
Kuva: Kari Jalava

 Aittaranta 6 Makasiini Ravintola 1617
Kuva: Kari Jalava

 Aittaranta 4-6 Ravintola Kirsta
Kuva: Kari Jalava
Aittaranta 4-6 Ravintola Kahveli
Kuva: Kari Jalava

 Aittaranta 2 Cafe Aitta Kuva: Kari Jalava
 Aittaranta kulkee Sorvakon sillan ali. Kuva: Kari Jalava

 
Kuva: Kari Jalava


Kuva: Kari Jalava
Purjeveneitä Kaupunginlahdella Sorvakon Aittarannassa. Taustalla toisella rannalla pakkahuone. Kuvaaja: Augusta Olsson 1900-luvun alku, Ugin museon valokuvakokoelma Finna

Kuvattu Sorvakon puolelta, Siltakadulla sijaistevan sähkölaitoksen katolta kohti keskustaa eli pohjoista. Etualalla Sorvakon silta, aittoja, Kaupunginlahti ja taaempana Rantakatu, Koulukatu ja uusi kirkko. Ihmisiä paljon kokoontuneena Sorvakon sillan ja Koulukadun risteykseen. Odotetaankohan junaa, junarata on valmiina (1924 jälkeen kuvattu) Ugin museon valokuvakokoelma FINNA

Kaupunginlahti, Kalaranta. Kuvattu 1950-luvulla Sorvakon aittarannasta kohti Kalarantaa. Ugin museon valokuvakokoelma FINNA

Kaupunginlahti, Kalaranta. Kuvattu lahden pohjoisrannalta kohti Sorvakkoa. Purjeveneitä, joiden purjeet ovat avattuina,1910-30-luku. Ugin museon valokuvakokoelma FINNA

Vanhan kirkon tornista kaakkoon Aittarantaa kohti kuvattu joskus 1920-1930-lukujen vaihteessa.
Ugin museon valokuvakokoelma.

1930-luvun alun Aittarantaan, Sorvakon silta samalla paikalla kuin nykyäänkin.
Ugin museon valokuvakokoelma.
1940-50-lukujen Kaupunginlahden rantaa. Kuvattu Rantakadun puolelta kohti makasiinirivistöä ja siltaa. Ugin museon valokuvakokoelma.

 Cafe Aitan kahvilan makasiinia oli pitkään viereisen kumikorjaamon varastoaittana. Kuva 1980-luvun alusta. Ugin museon valokuvakokoelma.
 
Ensimmäisenä vanhoja suolamakasiineja matkailullisesti hyödynsi Henrik Helpiö, joka 1980-luvun alussa avasi yhteen makasiiniin (v.2019 Kirsta) vanhantavaran liikkeen ja korsumuseon. 1988 rantamakasiineissa avautuivat myös ravintolat Sualaspuar ja Captain´s makasiini. Kuva Ugin museo.

Kommentit

  1. Todella mielenkiintoista lukea Aittarannan historiasta. En tiennyt, että toimintaa makasiinien muodossa olisi jo 1800-luvun alkupuolelta asti ollut. Kuvien perusteella tuo venesatama on kyllä todella upea. Täällä Turussa olen ihaillut myös kauniita venesatamia. Täytyisi joskus tulla Uudessakaupungissa asti käymään koska kuvien perusteella tuo alue näyttää todella kauniilta. Mieleeni tulee hieman jopa Porvoon vanha kaupunki.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti